Spansk eller dansk organdonation?

25 03 2008

Jeg har tidligere skrevet om Mette – mest i forbindelse med Omniscan. I dag var hun så i TV2 vedr. organdonation. Mette var nyresyg – meget.

Hun kæmpede selvfølgelig for sit eget liv, men det var også vigtigt for hende at sætte vores principper herhjemme vedr. organdonation til debat. Og det var hun med til i dag, selv om hun desværre døde i januar – fordi hun ikke fik en nyre i tide. 

I programmet, så vi en præsentation af Spanien som ligger klart i top i Europa i at skaffe organer. De skaffer 35,1 organ pr. million person. Vi skaffer 11,6! Og lige nu venter 615 personer her i Danmark på et organ. 

Jeg har tidligere skrevet om at jeg mener vi bør have et andet system. Vi mister for mange organer ved ikke at få folk til at framelde sig i stedet for at tilmelde sig. Selvfølgelig skal det være uhyre nemt at framelde sig, og alle skal f.eks. i forbindelse med erhvervelse af kørekort tage stilling – men har man ikke taget stilling, så mener jeg at det er et samtykke. 

I Spanien har de et system med organ-”gribbe” på alle sygehuse. Og nej – jeg mener ikke at vi er klar til en sådan model her i DK. Lone Bøgh sagde det meget godt, da hun sagde at den spanske model skulle gennem en kulturel etisk vridemaskine før den kunne bruges herhjemme. Men jeg mener heller ikke at vi bare skal fortsætte som nu. For ham spanieren, som jeg i skrivende stund har glemt navnet på, har også ret når han siger at det er uetisk at lade folk dø på ventelister når der er organer derude!

   

Men indtil videre kan jeg kun sige:

 

frontpage_page1_gfx-23644.gif

Handlinger

Information




